SONG

Selasa, 18 Oktober 2016

CIRI-CIRI KAUNSELER YANG BERJAYA

Assalammualaikum...

oipppppp..

Bagaimana hendak mencadi seorang kaunseler yang berjaya?







aaaaahaaaaaaaaa...

mesti anda semua tertanya-tanya..huhuhu..macam gini..Kaunseler yang berjaya ialah kaunseler yang mampu membantu kliennya untuk mengenali dirinya sendiri untuk meningkatkan dirinya menjadi lebih baik dan proaktif.

Pendengar yang baik

~ Seorang kaunselor yang berkesan seharusnya mempunyai ketrampilan dalam melayan klien.Hal ini hanya akan terlaksana jika seseorang itu mempunyai merumus luahan pelajar.Kemahiran mendengar dengan baik ini akan membantu kaunselor untuk mentafsir dan seterusnya memberi maklumat dalam mencari penyelesaian terhadap isu atuau masalah pelajar tersebut.

Memiliki keyakinan diri yang tinggi

~ Keyakinan merupakan satu elemen penting untuk melakukan sesuatu tindakan yang tepat dan bersesuian dengan situasi. Kaunselor yang berkeyakinan tinggi akan bertindak dengan tenang dan matang .Walaupun begitu keyakinan diri itu bersandar  pada keupayaan dari segi ilmu pengetahuan dan kemahiran .Hal ini secara tidak langsung, akan menjadi penarik kepada pelajar untuk mendapatkan khidmat selanjutnya.

Bersifat terbuka

~ Seorang kaunselor hendaklah mempunyai pandangan yang luas tidak tertumpu kepada sesuatu aspek yang sempit.Sesuatu isu atau masalah pelajar seharusnya dilihat secara menyeluruh dengan ini jalan penyelesaian sesuatu isu akan terbuka luas dan ia memberi ruang kepada pelajar dalam memilih tindakan .

Empati

~ Empati ialah kaunselor merasai apa yang dirasai oleh orang lain dengan mengenepikan sikap prasangka serta mengawal persepsi yang sedia ada.Perasaan ini berlaku  kerana adanya penghayatan.Perasaan  empati ini perlu diperlihatkan kepada pelajar yang dibantu kerana ia akan membantu proses menyelesaikan masalah yang lebih mudah dan cepat malah dapat melahirkan rasa sayang dan hormat dalam diri pelajar kepada kaunselor.

Menyimpan rasa klien dengan baik

~ Setiap maklumat  yang dikongsikan di dalam sesi kaunseling mestilah dirahsiakan kecuali dengan merahsiakan maklumat tersebut ia boleh menimbulkan kemudharatan hubungan yang serius antara kaunselor dengan klien.Hal ini secara tidak langsung , klien akan lebih kerap mengemukakan dan mengkongsikan cerianya kepada kaunselor dengan lebih selesa.

Amanah ,Jujur dan Ikhlas

~  Amanah membolehkan seseorang bertindak mengikut garis panduan tugas yang ditetapkan untuk menjadi kaunselor.Kejujuran akan mengawal tindakan supaya hanya tertumpu untuk membantui pelajar.Manakala keikhlasan akan mengawal segala aspek termasuk kognitif,efektif dan tindakkan bantuan pelajar tanpa mengharapkan sebarang ganjaran atau balasan.

Jadi itulah salah satu ciri yang saya dapat kongsikan bersama dengan anda semua...huhuhu mudahan ciri-ciri dapat menjadikan sebagi panduan serta pedoman untuk menjadi seorang insan berjaya..GOOD LUCK.
STOP SAYING I WISH START SAYING I WILL.. 




   





Tiada ulasan:

Catat Ulasan